Wajarkah? Undang-Undang Baru Arab Saudi Larang Wanita Mempunyai Mata Menggoda!

Satu undang-undang baru di Arab Saudi melarang 'mata menggoda' yang telah menjadi contoh yang terbaru dari penindasan wanita di negara ini.

Undang-undang, yang menyatakan bahawa wanita yang mempunyai "mata memikat" akan dipaksa untuk memakai tudung penuh, bagaimanapun telah dicap 'bodoh' oleh pembangkang dan dikritik di media sosial, laporan dari aina.org .

Sheikh al Motlab Nabet, jurucakap Jawatankuasa Arab Saudi untuk Promosi Kebajikan dan Pencegahan Naib, mengatakan mereka 'mempunyai hak' untuk memaksa wanita untuk menutup wajah mereka. mereka akan memaksa wanita untuk menutup mata mereka, terutama yang menarik," kata beliau.

"Kami mempunyai hak untuk berbuat demikian."

Ramai pengulas tertanya-tanya bagaimana perkataan 'menggoda' akan diterapkan.

Seorang wartawan yang tidak dinamakan di negara ini mencadangkan ia disebut 'mata tidak yang dilindungi dengan bentuk yang indah dan bermake up.'

"Atau walaupun tanpa make up, dan tetap indah, wanita itu akan berada dalam kesulitan," kata mereka.

Putera mahkota  Arab, Naif, berharap akan dapat mengakhiri jenis penindasan kejam, beliau juga tidak akan bertolak ansur seperti ayahnya Raja Abdullah menunjukkan bahawa setiap Muslim perlu menyokong undang-undang baru Jawatankuasa.

'Jawatankuasa ini disokong oleh semua pihak, "katanya.

"Ini perlu disokong kerana ia adalah tiang agama Islam. Jika anda seorang Muslim, anda harus menyokong jawatankuasa itu. '


Sumber: dairishare.blogspot.com


Wajarkah? Undang-Undang Baru Arab Saudi Larang Wanita Mempunyai Mata Menggoda! Rating: 4.5 Diposkan Oleh: InfoGugel