Kisah Benar Aduan Pelanggan Bank Islam (Erman Syah), Cek 5 Angka ‘Hilang’! Bank Islam Tidak Mahu Bertanggungjawab!

Tidak ramai yang berani mengambil risiko untuk menggunapakai perkhidmatan servis daripada Bank Islam. Mungkin yang menjadi pelanggan setia “Bank Islam’ mungkin anda ada kisah dan pengalaman tersendiri sehingga menyebabkan anda begitu berpuas hati dengan servis dan perkhidmatan bank Islam.

Walaubagaimanapun rata-rata tinjauan yang Berita Semasa lakukan daripada..kalangan pelanggan, bekas pelanggan hampir-hampir mahu bergelar pelanggan Bank Islam mempunyai satu perkataan sama yang mereka lontarkan. Servis Bank Islam tidak bagus berbanding bank lain. Ditambah dengan tawaran kadar faedah yang digunapakai bank Islam agak tinggi. Keuntungan Bank Islam yang dikaut daripada Bank Islam disbealik pinjaman rumah turut membeban pelanggan mereka yang tiada banyak pilihan. Begitu juga dengan kemudahan kad kredit mereka.

Menghubungi call center Bank Islam juga satu penyiksaan menyebabkan kredit telefon habis tetapi bantuan yang diperlukan sukar disambut & disahut. Mesin ATM? Mesin ATM pula kurang diselenggarakan, perkhdimatan online juga agak menyedihkan.

Berdasarkan pengamatan Berita Semasa perkhidmatan Bank seperti Public Bank, OCBC berada di kelas tersendiri. Maybank & CIMB juga tidak menghampakan terus mempertingkatkan servis mereka daripada masa ke semasa.

Walaubagaimanapun ada seorang pengadu Erman Syah Abdul Hamid namanya yang mendakwa menjadi mangsa kepada penipuan dan kelemahan pengurusan Bank Islam, di mana hasil wang gaji Erman Syah Abdul Hamid yang disimpan di Bank Islam telah hilang begitu sahaja. Bertambah teruk lagi, Erman Syah Abdul Hamid mendakwa pihak Bank Islam dilihat bersikap lepas tangan di atas kejadian yang berlaku tanpa sebarang penjeladan yang konkrit daripada pihak Bank Islam.

Bersama-sama ini saudara Erman Syah Abdul Hamid telah tampil berkongsi berita pengalaman kisah benarnya menjadi pelanggan Bank Islam sehingga menjadi mangsa yang masih lagi tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya

Bank Islam – Bukan Bank Pilihan Saya

Sebagai seorang pengguna beragama Islam, saya amat berbesar hati dan teruja menjadi pelanggan sebuah bank yang mempunyai perkataan “Islam” pada namanya. Mesti gah dan tidak menyusahkan pelanggan dan serba-serbinya baik berbanding bank lain yang belum tentu ‘shariah-compliant’.

Tetapi apa ada pada nama? Bukan sedikit orang atau organisasi meletakkan perkataan Islam pada nama organisasi mereka tetapi menjadi topeng untuk melariskan bisnes mereka.

Pertengahan tahun ini, saya membuka akaun semasa di Bank Islam setelah mempunyai akaun simpanan dan akaun pembiayaan peribadi sejak beberapa tahun lepas. Barulah tembelang Bank Islam terbongkar. Cek berjumlah 5 digit, hasil kerjaya selama setahun tanpa dipastikan sebabnya telah ‘hilang’.

Pelik., setelah kira-kira 3 minggu cek dimasukkan, tiada panggilan dari bank diterima menyatakan cek bermasalah. Jadi, saya dengan yakin mengeluarkan cek persendirian tidak melebihi amaun yang ada di dalam akaun simpanan. Alangkah terperanjatnya kedua-dua cek saya adalah cek tendang!

Bank Islam bila dihubungi bermati-matian menyatakan saya tidak memasukkan cek ke Bank Islam. Hanya setelah saya memeriksa dengan syarikat pengeluar cek, menyatakan cek sudah lama ditunaikan dan saya akan membuat aduan ke Bank Negara seandainya cek masih hilang, barulah menggelabah kakitangan bank menyatakan cek memang sudah ditunaikan tetapi tidak dimasukkan ke akaun saya.

Jawapan apakah ini? Jika saya ada bisnes besar tidak mungkin saya perasan kehilangan wang sebegitu kecil. Tetapi kerana kerjaya cuma makan gaji, maka apa yang diperolehi amat berharga.

Bukan itu sahaja bala dikurniakan oleh Bank Islam kepada pelanggannya. Saya ketika itu cuma menghitung hari untuk ke Tanah Suci. Dengan jelas dan terang saya memberitahu satu cek tersebut adalah untuk dimasukkan ke akaun simpanan saya supaya menjadi belanja di Tanah Suci. Tetapi bila di Tanah Suci, wang di dalam akaun cuma seratus lebih.

Dua bulan ‘menghambat’ bank Islam dan aduan ke Bank Negara sudah pun dibuat, saya meminta permintaan khas kerana kepayahan yang di’hadiah’kan kepada saya ini, kurangkanlah faedah ke atas pinjaman peribadi saya. Adakah kesusahan ini disebabkan kesilapan saya. Tetapi dengan angkuh dan tidak rasa bersalah, Bank Islam membalas email saya menyatakan kadar faedah pinjaman TIDAK DAPAT dikurangkan. Malah dicadangkan membuat pinjaman lagi dengan Bank Islam.

Jadi … SEGALA KESUSAHAN YANG DITERIMA OLEH SAYA KERANA KESILAPAN BANK ISLAM ADALAH PERCUMA??????

Untuk sahabat yang membaca kisah ini, jadikan iktibar. Dewasa ini, perkataan ISLAM didalam organisasi adakalanya cuma pelaris bisnes, semangat ISLAM tidak dijiwai dan diterapkan. Janji untung, agama boleh dijual-beli.

“Saya dah serik berurusan dgn Bank Islam Lisa. Tak sangka nama Islam tp perangai Yahudi. Dan takde faedah berlembut juga memandangkan seantero Malaya ni ada masalah dgn Bank Islam. Saya akan bayar segala hutang-piutang tg saya akan pastikan kawan2 saya tak tertipu dgn kulit Islam bank Islam ni.” katanya.

Jika rasa tidak perlu, saya tidak memaksa. Saya berharap anda semua mengambil iktibar….

Pengadu : Erman Syah

Walaubagaimanapun, Berita Semasa difahamkan Erman Syah Abdul Hamid telah berjaya mendapatkan kembali wangnya yang telah “hilang” sebelum ini melalui perkhidmatan simapanan Bank Islam. Hakikatnya Erman Syah Abdul Hamid terpaksa melalui liku-liku dan “jalan yang sukar” untuk mendapatkan kembali wangnya sendiri. Bagaimana pula dengan anda? Ada pengalaman menjadi pelanggan Bank Islam?

KONGSIKAN & SEBARKAN...

Sumber: BeritaSemasa

Kisah Benar Aduan Pelanggan Bank Islam (Erman Syah), Cek 5 Angka ‘Hilang’! Bank Islam Tidak Mahu Bertanggungjawab! Rating: 4.5 Diposkan Oleh: InfoGugel